Tarcza Finansowa 1.0 budziła wiele emocji wśród przedsiębiorców w momencie jej wprowadzenia i składania wniosków o uzyskanie subwencji. Jednakże w efekcie z pomocy skorzystało blisko 350 tys. mikro, małych i średnich firm, które otrzymały finansowanie na łączną kwotę prawie 61 mld zł.
Przedsiębiorcy z lekkim niepokojem spoglądają w przyszłość i zastanawiają się jak będzie wyglądał proces i formalności związane z rozliczeniem subwencji w tym zasady ich umarzania. Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) Paweł Borys w rozmowie z Moniką Krześniak-Sajewicz udostępnia informacje dotyczące procesu rozliczenia subwencji z Tarczy Finansowej 1.0. Przedstawiamy je dla Was poniżej.
Przygotowanie formularzy dla mikro, małych i średnich firm
Proces rozliczania subwencji będzie odbywał się w sposób zautomatyzowany w oparciu o dostęp PFR do systemów Krajowej Administracji Skarbowej oraz ZUS. Średnie zatrudnienie w okresie ostatnich dwunastu miesięcy zostanie wyliczone automatycznie. Zostaną sprawdzone kryteria dotyczące umorzeń i kontynuacji działalności firmy.
Formularze z danymi zostaną udostępnione na około 10 dni przed upływem roku od wypłaty subwencji. Dokumentacja ta będzie dostępna w bankowości elektronicznej banku za pomocą, którego przedsiębiorcy składali wniosek o pomoc z Tarczy Finansowej 1.0.
Dla mikro przedsiębiorców pozostanie jedynie zaakceptowanie formularza i danych w nim zawartych oraz złożenie oświadczeń związanych ze spełnieniem pozostałych warunków umowy subwencyjnej. Dla małych i średnich przedsiębiorstw do uzupełnienia pozostaną dodatkowo dane dotyczące wyników finansowych i poniesienia ewentualnej straty. Firmy będą miały niecały miesiąc na zweryfikowanie danych, uzupełnienie i ich zatwierdzenie. Zgodnie z regulaminem Tarczy Finansowej, decyzja dotycząca umorzenia zapada 10 dni roboczych po upływie roku od otrzymania subwencji.
Tarcza Finansowa 1.0 – na jakie umorzenie mogą liczyć przedsiębiorcy?
Mikro firmy mogą otrzymać nawet do 75% umorzenia subwencji, z czego 50% umorzenia subwencji będzie zależeć od spełnienia warunku utrzymania zatrudnienia.
Małe i średnie firmy mogą liczyć na 75% umorzenia subwencji jednakże pod warunkiem, że utrzymały zatrudnienie na odpowiednim poziomie oraz wykazują stratę za poprzedni rok. Natomiast firmy, które nie poniosły starty, ale spełniły warunek poziomu zatrudnienia mogą otrzymać 50% umorzenia subwencji.
Ponadto firmy, których działalność opiera się o kody PKD wymienione w Tarczy Finansowej 2.0 jako te najbardziej dotknięte skutkami COVID19 mogą otrzymać 100% umorzenia w ramach Tarczy Finansowej 1.0. Jedynym kryterium przyznania umorzenia w tym przypadku będzie kontynuacja działalności firmy bez względu na poziom straty czy zatrudnienia
Decyzja o poziomie umorzenia i spłata
Po wypełnieniu, akceptacji i przesłaniu formularzy każdy przedsiębiorca otrzyma informacje i decyzje o poziomie umorzenia i części do spłaty wraz z harmonogramem. Informacje te będą widoczne w bankowości elektronicznej firmy.
W przypadku gdzie nie zostały wypełnione warunki umowy subwencyjnej lub gdzie występuje ryzyko nadużycia środków z Tarczy Finansowej 1.0 pomoc finansowa nie będzie umarzana. W przypadkach nadużyć będą prowadzone odpowiednie kontrole wykonywane przez urzędy skarbowe.
Niestety nadal Ministerstwo Finansów nie przedstawiło stanowiska w sprawie umorzonej części subwencji z Tarczy Finansowej 1.0 i jej ewentualnego zwolnienia z podatku. Będziemy w tej kwestii informować Was na bieżąco.
Szkolenie online
Szczegółowe informacje na temat procesu rozliczania i umarzania pomocy z Tarczy Finansowej PFR 1.0 uzyskacie dzięki darmowym szkoleniom online przygotowanym przez Polski Fundusz Rozwoju. Tutaj znajdziecie link do zapisów na szkolenie – wciąż wolne miejsca!
Zapraszamy do kontaktu i na naszego FB
AK Dudziak 13.04.2021