Tarcza Finansowa PFR 1.0 pytania i odpowiedzi ebook
30 kwietnia 2021 r. Polski Fundusz Rozwoju (PFR) udostępnił pierwszym Beneficjentom Tarczy Finansowej PRF 1.0 możliwość złożenia Oświadczenia o Rozliczeniu związanego z otrzymaną subwencją.
Co należy zrobić, aby rozliczyć subwencję z Tarczy Finansowej PFR 1.0 i otrzymać jej umorzenie?
- Sprawdź, czy możesz ubiegać się o 100% subwencji czy będziesz rozliczał się na zasadach ogólnych.
- Przeczytaj propozycję PFR dotyczącą rozliczenia.
- Wyjaśnij rozbieżności w rejestrach publicznych – jeżeli takie występują dokonaj odpowiednich korekt.
- Popraw dane przedstawione w propozycji PFR, jeżeli są nieprawidłowe.
- Jeśli jako mikro, mała lub średnia firma ubiegasz się o 100% dofinansowania- zwróć szczególna uwagę na odpowiednie uzupełnienie danych.
- Uzupełnij kwotę skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży – dotyczy tylko MŚP rozliczających się z Tarczy Finansowej PFR 1.0 na zasadach ogólnych.
- Gdy wszystkie dane są już poprawne i gotowe do zatwierdzenia należy dokonać ich autoryzacji i wysłać.
Rozwinięcie poszczególnych etapów przedstawiamy poniżej.
Sprawdź, czy możesz ubiegać się o 100% subwencji czy będziesz rozliczał się na zasadach ogólnych.
Warunkami do otrzymania umorzenia 100% subwencji są:
- Nieprzerwane prowadzenie działalności gospodarczej w każdym czasie od daty przyznania subwencji do daty wydania decyzji przez PFR.
- Nieposiadanie statusu przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 Rozporządzenia Pomocowego na dzień 31 grudnia 2019.
- Działalność faktycznie wykonywana oraz ujawniona w CEIDG albo rejestrze przedsiębiorców KRS wg stanu na dzień 31 grudnia 2019 obejmuje, co najmniej jeden ze wskazanych rodzajów działalności, sklasyfikowanych zgodnie z 54 kodami PKD.
- Odnotowanie spadku przychodów ze sprzedaży o min. 30% w okresie wskazanym w Regulaminie PFR.
Należy pamiętać, aby uzyskać umorzenie 100% w Oświadczeniu o Rozliczeniu Tarczy Finansowej PFR 1.0. należy wpisać odpowiedni kod PKD uprawniający Beneficjenta do 100% rozliczenia oraz podać wartość spadku przychodów.
Jednakże gdy nie zaliczasz się do do powyższej grupy Beneficjentów rozliczenie z subwencji Tarczy Finansowej 1.0 nastąpi na zasadach ogólnych dla Mikrofirm lub MŚP. Opis zasad znajdziesz w naszym ebooku Tarcza Finansowa PFR 1.0 pytania i odpowiedzi
Przeczytaj propozycję PFR dotyczącą rozliczenia.
Na około 10 dni przed upływem 12 miesięcy od daty wypłaty subwencji PFR udostępni swoja propozycję rozliczenia i umorzenia subwencji. Część danych zostanie już uzupełniona jak np. średni stan zatrudnienia czy informacje o firmie zawarte w publicznych rejestrach (CEIDG czy KRS) lub o kontynuacji działalności.
Sprawdź, czy dane są prawidłowe.
Wyjaśnij rozbieżności w rejestrach publicznych – jeżeli takie występują dokonaj odpowiednich korekt.
W momencie, gdy zauważyłeś rozbieżności np. w wyliczonym przez Ciebie stanie średniego zatrudnienia, a tym podanym w rozliczeniu. Zidentyfikuj skąd wynika różnica i złóż odpowiednią korektę do instytucji publicznych np. ZUS.
Popraw dane przedstawione w propozycji PFR, jeżeli są nieprawidłowe.
Jeśli uważasz, że wpisane dane są niepoprawne – zmień je. Ważne, aby Twoje dane były poparte odpowiednimi danymi w rejestrach i księgach firmy. PFR na etapie postępowania wyjaśniającego będzie je weryfikował oraz ich zasadność.
Kwestionowanie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi będzie możliwe wyłącznie w toku postępowania wyjaśniającego, pod warunkiem, że Beneficjent podjął działania mające na celu wyjaśnienie rozbieżności pomiędzy danymi przedstawionymi w propozycji PFR a stanem faktycznym przed dniem złożenia Oświadczenia o Rozliczeniu (np. wystosował pismo do ZUS/właściwego urzędu skarbowego i będzie w stanie wykazać to PFR). Ponadto Beneficjent musi wprowadzić zmiany do Oświadczenia o Rozliczeniu w stosunku do danych, z którymi się nie zgadza.
Jeśli Beneficjent nie wprowadzi poprawnych kwot zgodnie z jego przekonaniem i wiedza wynikającą z rejestrów i ksiąg firmy, a tylko zaakceptuje propozycje PFR nie będzie mógł wszcząć postepowania wyjaśniającego.
Jeśli jako mikro, mała lub średnia firma ubiegasz się o 100% dofinansowania- zwróć szczególna uwagę na:
- uzupełnienie spadku przychodów ze sprzedaży
- sprawdzenie lub poprawienie kodów PKD
Uzupełnij kwotę skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży – dotyczy tylko MŚP rozliczających się z Tarczy Finansowej PFR 1.0 na zasadach ogólnych.
Sprawdź, jak obliczyć skumulowaną stratę gotówkową na sprzedaży – pobierz darmowy ebook.
Wszystkie dane są już poprawne i gotowe do zatwierdzenia.
Podpisz oświadczenie z wykorzystaniem narzędzi autoryzacyjnych w bankowości elektronicznej. Pamiętaj, że Oświadczenie o Rozliczeniu związane z Tarczą Finansową PFR 1.0 można edytować do momentu podpisu w bankowości elektronicznej potem nie ma już możliwości wprowadzania żadnych zmian.
Następnie za pośrednictwem bankowości elektronicznej otrzymasz decyzję z PFR o wysokości zwrotu oraz umorzenia subwencji wraz z harmonogramem spłat.
Na podstawie opracowań udostępnionych przez PFR na stronie internetowej oraz przeprowadzonych szkoleń związanych z rozliczeniem subwencji z Tarczy Finansowej 1.0 opracowaliśmy bazę pytań i odpowiedzi, które pomogą zrozumieć zasady rozliczenia subwencji oraz pomogą w wyliczeniu odpowiednich parametrów.
Aby pobrać ebook Tarcza Finansowa PFR 1.0 pytania i odpowiedzi kliknij tutaj.
Poniżej przedstawiamy spis pytań, na które znajdziecie odpowiedź w naszym opracowaniu Tarcza Finansowa PFR 1.0 pytania i odpowiedzi:
- Czy Oświadczenie o Rozliczeniu związane z rozliczeniem i umorzeniem Tarczy Finansowej PFR 1.0 można złożyć w innej postaci niż w formie elektronicznej?
- Co w przypadku, gdy Beneficjent nie posiada już rachunku w banku, za pośrednictwem, którego wnioskowano o subwencje z Tarczy Finansowej PFR 1.0? W jaki sposób Beneficjent w takim przypadku może wypełnić Oświadczenie o Rozliczeniu związane z rozliczeniem i umorzeniem Tarczy Finansowej PFR 1.0?
- Czy kody PKD uprawniające do skorzystania z 100% umorzenia subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0. muszą być wpisane w rejestrach firmy jako przeważająca działalność?
- Czy przedsiębiorca może ubiegać się o 100% umorzenie subwencji finansowej, jeżeli wnioskując o subwencję w ramach Programu wskazał inny kod PKD niż uprawniający do takiego umorzenia?
- Co należy rozumieć przez faktyczne wykonywanie działalności gospodarczej w wymienionych w regulaminie kodach PKD?
- W jaki sposób będą weryfikowane kody PKD dla spółki cywilnej?
- W trakcie obowiązywania umowy subwencji zmienił się główny kod PKD firmy, a co za tym idzie przeważający rodzaj prowadzonej przez nią działalności. Czy ma to wpływ na realizację umowy?
- Czy jeśli w KRS/CEIDG zamiast konkretnego symbolu kodu PKD (np. 55.10.Z) wskazano całą grupę (np. 55), to taki zapis kodu PKD może umożliwić Beneficjentowi uzyskanie umorzenia całej subwencji finansowej?
- W trakcie 2020 r. po otrzymaniu subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0 zmieniono główny kod PKD przeważającej działalności czy będzie miało to wpływ na rozliczenie subwencji? Czy może być to traktowane jako zaprzestanie działalności?
- Skąd należy pobrać dokumenty do rozliczenia subwencji?
- Od kiedy można składać Oświadczenie o Rozliczeniu związane z subwencją z Tarczy Finansowej PFR 1.0?
- Czy Oświadczenie o Rozliczeniu związane z subwencją z Tarczy Finansowej PFR 1.0 będzie dostępne wcześniej np. w celu przygotowania danych?
- Do kiedy należy złożyć Oświadczenie o Rozliczeniu związane z rozliczeniem i umorzeniem Tarczy Finansowej PFR 1.0?
- Subwencja została wypłacona w dwóch ratach. Czy termin na złożenie Oświadczenia o Rozliczeniu związany z rozliczeniem Tarczy Finansowej 1.0 należy liczyć od pierwszej czy drugiej wypłaty?
- Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać 100% umorzenia subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0.
- Czy musi być spełniony warunek utrzymania średniego zatrudnienia, aby otrzymać 100% umorzenia subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0?
- Jakie są rodzaje działalności sklasyfikowane zgodnie z PKD uprawniające do 100% umorzenia subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0?
- Co oznacza przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 Rozporządzenia Pomocowego na dzień 31 grudnia 2019 r.
- Jakie okresy należy porównywać w odniesieniu do warunku spadku przychodów w przypadku ubiegania się o 100% umorzenia subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0?
- Co obejmuje kategoria przychodów w przypadku wyliczenia spadku przychodów w celu ubiegania się o 100% umorzenia subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0?
- Czy można skorzystać z 100% umorzenia z Tarczy Finansowej 1.0 nie ubiegając się o subwencje w ramach Tarczy Finansowej 2.0?
- Beneficjent wykonuje działalność gospodarczą ujętą na liście 54 kodów PKD uprawniających do 100% umorzenia, spadek przychodów w okresie wskazanym w regulaminie wynosi 70%, kontynuuję działalność, spadek średniego zatrudnienia wynosi 50% czy mogę ubiegać się o 100% umorzenia subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0?
- Co należy zrobić, aby rozliczyć subwencję z Tarczy Finansowej PFR 1.0 i otrzymać jej umorzenie – Mikro, Małe i Średnie firmy.
- Jaką decyzję podejmie PFR po rozpatrzeniu Oświadczenia o Rozliczeniu lub po upływie terminu na jego złożenie?
- Czy Beneficjent otrzyma informację z PFR, że Oświadczenia o Rozliczeniu są już dostępne w bankowości elektronicznej.
- Jakie są zasady rozliczenia subwencji Tarczy Finansowej PFR 1.0 dla Mikrofirm.
Przykłady
- Na podstawie jakich danych PFR przedstawi propozycje rozliczenia i umorzenia subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0.?
- Jak wyliczyć wartość subwencji podlegającej zwrotowi z tytułu redukcji zatrudnienia dla Mikrofirm.
- Jak wyliczyć wartość subwencji podlegającej zwrotowi z tytułu redukcji zatrudnienia dla MŚP.
- Jak wyliczyć skalę redukcji zatrudnienia dla Mikrofirm.
- Jak wyliczyć skalę redukcji zatrudnienia dla MŚP.
- Jak wyliczyć średnie zatrudnienie przy ustalaniu kwoty subwencji finansowej do zwrotu?
- Jakiego rodzaju forma zatrudnienia jest brana pod uwagę do wyliczenia stanu zatrudnienia na potrzeby ustalenia poziomu zwrotu subwencji finansowej dla Mikrofirm i MŚP.
- Czy konieczne jest utrzymanie tych samych Pracowników w 12-miesięcznym okresie od końca miesiąca kalendarzowego poprzedzającego datę zawarcia umowy subwencji finansowej?
- Czy jeśli pracownik ma urlop bezpłatny od 15.05 do 31.10 to należy wyłączyć go z wyliczeń średniego stanu zatrudnienia?
- Czy do wyliczenia średniego zatrudnienia – na potrzeby ustalenia poziomu zwrotu subwencji finansowej – należy wziąć pod uwagę pracownika przebywającego cały miesiąc na urlopie bezpłatnym, który w okresie tego urlopu wykonywał na rzecz swojego pracodawcy pracę na podstawie umowy zlecenia?
- Jak przy obliczaniu stanu zatrudnienia traktować pracownika, który jest zatrudniony na umowę o pracę i jednocześnie wykonuje inny zakres zadań na umowie zlecenia przy założeniu, że składki społeczne są odprowadzane z obu form zatrudnienia. Czy takiego pracownika traktować jako 1 czy 2 etaty?
- W jaki sposób wyliczyć średnie zatrudnienie przy etatach np. 6 pracowników jest zatrudnionych na 1 etat i 1 pracownik na ¼ etatu.
- Na dzień zawarcia umowy z PFR w związku z Tarcza Finansową 1.0. w firmie był zatrudniony pracownik na umowę zlecenie i zgłoszony do ZUS z pełnymi składkami społecznymi. Jednakże w trakcie 2020 roku zaistniały okoliczności, które spowodowały, iż został on wyrejestrowany ze składek społecznych, ale nadal pracuje na umowę zlecenia. Czy takiego pracownika można uwzględnić w wyliczeniu średniego stanu zatrudnienia?
- Czy pracownik, z którym umowa o pracę uległa rozwiązaniu z ostatnim dniem miesiąca jest uwzględniony w wyliczeniach średniego stanu zatrudnienia (umowa do końca miesiąca, a wyrejestrowanie z ZUS w miesiącu następnym)?
- Czy pracownik, który sam złożył wypowiedzenie jest uwzględniany również, jako spadek zatrudnienia.
- Czy pracownik, który przepracował na umowę zlecenie jedynie pół miesiąca (zostały odprowadzone składki społeczne od tej umowy) może być uwzględniony w wyliczeniu średniego zatrudnienia.
- Czy można w wyliczeniu średniego stanu zatrudnienia uwzględnić pracownika zatrudnionego na umowę zlecenie, od której są odprowadzane tylko składki zdrowotne?
- Jak przy obliczaniu średniego zatrudnienia uwzględniać Pracownika, zatrudnionego u tego samego przedsiębiorcy jednocześnie na podstawie kilku umów zlecenia?
- Czy można w wyliczeniu średniego stanu zatrudnienia uwzględnić pracownika zatrudnionego na umowę o pracę, który przebywa na zasiłku chorobowym lub zdrowotnym?
- Czy można w wyliczeniu średniego stanu zatrudnienia uwzględnić pracownika przebywającego na zwolnieniu chorobowym?
- Czy można w wyliczeniu średniego stanu zatrudnienia uwzględnić pracownika zatrudnionego na umowę o pracę, który przebywa na urlopie macierzyńskim?
- Czy zmiana wymiaru czasu pracy u pracownika z 0,25 etatu do 0,5 jest uwzględniania w wyliczeniu średniego stanu zatrudnienia.
- Czy właściciel firmy/Spółki też jest uwzględniany w wyliczeniu średniego stanu zatrudnienia?
- Na dzień 31.12.2019 byli zgłoszeni do ubezpieczeń społecznych skazani z kodem 080000. Czy należy ich ująć w obliczeniach średniego zatrudnienia?
- Czy w trakcie spłaty subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0 należy nadal utrzymywać średnie zatrudnienie na odpowiednim poziomie?
- W jaki sposób, przy badaniu warunków umorzenia części subwencji, będą traktowane sytuacje, w których przedsiębiorca zamieni umowy o pracę na umowy zlecenia?
- Zasady rozliczenia z subwencji Tarczy Finansowej PFR 1.0 dla MŚP.
Przykład
- Czy Beneficjent ubiegający się o 100% umorzenie subwencji finansowej powinien wykazać w Oświadczeniu o Rozliczeniu subwencji, skumulowaną stratę gotówkową na sprzedaży?
- W jaki sposób wyliczyć skumulowana stratę gotówkową na sprzedaży – księgi rachunkowe.
Przykład
- W regulaminie „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm” jest wskazane, że dla MŚP prowadzących pełną rachunkowość skumulowana gotówkowa strata na sprzedaży to odzwierciedlona w rachunku wyników strata na sprzedaży netto z wyłączeniem w szczególności kosztów amortyzacji, rezerw i odpisów lub wyniku z przeszacowania lub sprzedaży aktywów. W powyższych przykładach i podanej definicji straty gotówkowej wspomniane jest wyłączenie jedynie amortyzacji. Czy jest to poprawne podejście?
- Czy przy obliczaniu skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży należy uwzględniać również te miesiące, w których odnotowano zysk?
- W jaki sposób wyliczyć skumulowaną stratę gotówkową na sprzedaży – księga przychodów i rozchodów
Przykład
- Czy na potrzeby obliczenia skumulowanej straty gotówkowej ze sprzedaży w przypadku prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów należy uwzględniać dane z rocznej inwentaryzacji?
- Czy na potrzeby obliczenia skumulowanej straty gotówkowej ze sprzedaży w przypadku prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów wyłącza się koszty amortyzacji?
- W jaki sposób wyliczyć skumulowana stratę gotówkową na sprzedaży – karta podatkowa lub ryczałt
- W jaki sposób firmy, które zmieniły sposób rozliczania powinny wykazać skumulowaną stratę gotówkową na sprzedaży?
- Co należy wpisać do Oświadczenia o Rozliczeniu w przypadku, gdy Beneficjent nie osiągnął skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży?
- Co w przypadku, gdy nie uzupełnię w Oświadczeniu o Rozliczenie pozycji skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży.
- Czy podmioty, które oprócz działalności gospodarczej prowadzą działalność innego rodzaju (np. fundacje, stowarzyszenia) powinny przy wypełnianiu Oświadczenia o Rozliczeniu brać pod uwagę spadki przychodów ze wszystkich rodzajów działalności, a przy ustalaniu średniego zatrudnienia uwzględniać wszystkich Pracowników?
- Co w przypadku, gdy PFR nie uwzględni zmian wprowadzonych do Oświadczenia o Rozliczeniu Beneficjenta i wyda decyzje o umorzeniu subwencji na podstawie wstępnej przedstawionej propozycji rozliczenia?
- W jakich przypadkach należy zwrócić 100% subwencji?
- Nie mogę edytować Oświadczenia o Rozliczeniu.
- Jakie są zasady spłaty nieumorzonej części subwencji otrzymanej z Tarczy Finansowej PFR 1.0.
- Czy jest możliwa wcześniejsza spłata subwencji lub nadpłata?
- Z jakiego rachunku bankowego należy dokonywać spłaty subwencji?
- Co w przypadku, gdy Beneficjent opóźni się w spłacie rat subwencji?
- Czy jest możliwość wydłużenia okresu spłaty subwencji?
- Czym jest postępowanie wyjaśniające?
- Czy w razie zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej Mikrofirma będzie zobowiązana do zwrotu subwencji finansowej?
- Czy umorzona część subwencji stanowi przychód do opodatkowania dla przedsiębiorcy?
- Czy przedsiębiorca może przelać swoje prawa lub obowiązki wynikające z umowy subwencji finansowej na rzecz osoby trzeciej?
- Czy pełnomocnictwo udzielone przez Beneficjenta do podpisania Oświadczenia o Rozliczeniu musi posiadać formę notarialną?
- Czy Oświadczenie o Rozliczeniu musi złożyć ta sama osoba, co wniosek o subwencję?
- Co powinien zrobić Beneficjent, który nie zgadza się z danymi zawartymi w propozycji PFR w zakresie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi?
- Czy wymagane jest prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej dla otrzymanych subwencji.
- Czy trzeba posiadać wykaz dokumentów (np. faktur), które zostały pokryte subwencją?
- W jaki sposób PFR będzie kontrolował wydatki?
- Czy jest określony termin wykorzystania subwencji z Tarczy Finansowej PFR 1.0
- Czy jeśli Beneficjent skorzystał z Tarczy Finansowej 2.0 może również ubiegać się o umorzenie w ramach Tarczy Finansowej 1.0?
- Na jakich zasadach należy rozliczyć subwencję z Tarczy Finansowej PFR 1.0 w przypadku, gdy zmienił się status Beneficjenta z Mikrofirmy na MŚP lub odwrotnie?
- Czy zaległości publicznoprawne wpływają na wysokość subwencji do zwrotu?
- Czy jest możliwość, że lista kodów PKD uprawniających do skorzystania z 100% umorzenia subwencji zostanie poszerzona o 17 nowych kodów wskazanych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19?
- Jakie zdarzenia mogą skutkować nieotrzymaniem umorzenia lub koniecznością zwrotu subwencji?
Definicje
Źródło
Link do źródła.
Zapraszamy do kontaktu i na naszego FB
AK Dudziak 04.05.2021 r.